Poradnik

Chcesz być Rodzicem doskonałym

- sprezentuj dziecku cztery bezcenne prezenty.

 

Każde dziecko pod choinką znajduje co roku szereg upominków. Są to najczęściej wymarzone lalki, klocki, inne zabawki lub słodycze. W zamożniejszych rodzinach bywają komputery, drogi sprzęt sportowy, markowe ubrania. Są to przedmioty, które choć dziś potrzebne z czasem ulegają zniszczeniu, zużyją się i przestają cieszyć.

Co zatem ofiarować dziecku, aby dary przetrwały całe życie, aby mógł je ofiarować każdy rodzic bez względu na zasobność portfela? Są takie dary, które tylko my możemy naszym dzieciom dać, dary na które każde dziecko z utęsknieniem czeka:

Zaufanie

Jeśli wierzysz w możliwości swojego dziecka, pomagasz mu uwierzyć w siebie. Często powtarzaj dziecku: „Wiem, że potrafisz”, a nigdy nie zwątpi, że może być inaczej. Za wiele lat, kiedy stanie przed trudnym wyzwaniem na pewno przypomni sobie twoje słowa.

Czas

To czas poświęcony dziecku wyraża miłość i uczucie jakie żywimy do niego. Im więcej mu czasu poświęcimy tym bardziej zaowocuje to w przyszłości. Czas poświęcony dziecku wykorzystaj na:

  1. słuchanie z uwagą, co chce ci powiedzieć

  2. czytanie odpowiednio dobranej do jego poziomu i zainteresowań literatury

  3. wspólne działania nawet, jeżeli są to czynności tak prozaiczne jak gotowanie czy naprawa zepsutego krzesła

  4. przebywanie razem dające dziecku uczucie bliskości i przynależności.

Zrozumienie

Jeśli Twoje dziecko popełni błąd, wysłuchaj go cierpliwie zanim zaczniesz  karać. Nikt nie jest doskonały, ani dzieci ani rodzice.

Entuzjazm

Bez względu na to, co razem robicie, sprzątacie czy idziecie grać w piłkę, rób to z werwą i ochotą. Twój zapał i entuzjazm udzieli się dziecku. W późniejszych latach, gdy dziecko stanie przed trudnymi zadaniami i będzie musiał zmagać się  z przeciwnościami w szkole czy w życiu osobistym, z pewnością odnajdzie w sobie wystarczająco dużo energii by wszystkiemu podołać. Entuzjazm bywa zaraźliwy. Wykorzystajmy to i spowodujmy, że dziecko pod naszym wpływem, jak akumulator zmagazynuje energię z której będzie czerpał siły przez całe życie. 

PRAKTYCZNE PORADY DLA RODZICÓW

 Jak kształtować zdrowe poczucie własnej wartości u dzieci?

Najlepszą rzeczą w jaka możemy wyposażyć swoje dziecko przed pójściem do szkoły, jest poczucie własnej wartości. Wiara we własne siły pozwoli mu zaakceptować przejściowe niepowodzenia i nie zniechęcać się, próbować jeszcze raz.

  1. Zauważaj wysiłki. Twoje dziecko uczy się przez cały czas, często musi  wykonać zadanie kilka razy by uzyskać zamierzony efekt. Zwykła uwaga typu: ”Ojej, jak Ty ciężko pracujesz” może bardzo zmotywować malucha do dalszych prób.
  2. Nie oceniaj „Jesteś złym dzieckiem” po takim komentarzu dziecko może pomyśleć, że skoro jest złe, to i tak nie ma żadnego sensu zachowywać się grzecznie. Nie oceniaj dziecka, ale jego zachowanie: „Sprawiasz krzywdę Twojej siostrze, nie pochwalam takiego zachowania”.
  3. Wyrażaj uczucia słowami i czynami: „Dziękuję Ci, że mi pomogłeś sprzątać, mamy teraz czas, żeby razem poczytać Twoją ulubioną bajeczkę”.
  4. Zaangażuj dziecko do pomocy w codziennych obowiązkach. Pozwól maluchowi pozamiatać, wynieść śmieci, czy wymieszać ciasto.

Jak pomóc dziecku pokonać lęk?

Uczucie strachu jest w życiu bardzo potrzebne, ponieważ sygnalizuje nam, że jesteśmy w niebezpieczeństwie. Dzieci mają jednak tendencję do wyolbrzymiania swoich obaw i często panicznie boją się nie realnych wyimaginowanych rzeczy lub stworów, ciemnych pokojów. Takie lęki mogą im pomóc pokonać tylko rodzice.

  1. Nigdy nie wyśmiewaj się z tego czego boi się Twoje dziecko. Unikaj uwag typu: „Ale z Ciebie głuptas, przecież nie ma się czego bać”
  2. Dowiedz się, czego dokładnie boi się Twoja pociecha. Wypytaj o jak największa liczbę szczegółów. Rozwiązanie będzie zależało od tego, jak Twoje dziecko sprecyzuje swoje lęki. Jeżeli boi się ciemności może wystarczy zapalenie lampki na noc. Jeszcze lepsze efekty daje przebywanie razem w ciemnym pokoju, aby dziecko mogło oswoić się z widokiem rzeczy w ciemności, poblaskami światła, cieniami sprzętów, ruszającymi się odbiciami świateł przejeżdżających samochodów itp. Należy wiele o tym z dzieckiem rozmawiać, wyjaśnić mu owe zjawiska lub opowiadać na ich temat pogodne bajki.
  3. Poczytaj dziecku książeczki o jego rówieśnikach, którzy kiedyś bali się tego samego. Historie te bardzo skutecznie rozwiewają dziecięce strachy oraz dają dziecku poczucie, że nie jest osamotnione w swoich przeżyciach.
  4. Unikaj „zarażania” dziecka swoimi obawami. Zupełnie normalne jest, że drżysz o swoje dziecko, za każdym razem kiedy próbuje czegoś nowego, ale nie daj tego po sobie poznać. Jeżeli jednak zarazisz je swoimi lękami zamkniesz mu możliwość rozwoju.

 

Drogi Rodzicu!

Pomóż swojemu dziecku zaadoptować się w warunkach życia przedszkolnego. Nasza placówka, aby ułatwić dzieciom proces adaptacji wykorzystuje:

  • dotychczasowe doświadczenia nauczycieli,
  • opracowany program adaptacji dzieci nowo przybyłych,
  • literaturę pedagogiczną.

Czynniki wpływające na dobrą adaptację:

  • pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),
  • wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
  • wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (bycia bez mamy, taty),
  • jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu (kto, gdzie, kiedy, dlaczego),
  • stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowanie),
  • usamodzielnienie dziecka,
  • akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,

Rady dla rodziców:

  • Zadbaj aby pożegnanie z tobą nie było zbyt długie, pocałuj swoją pociechę i wyjdź.
  • Nie wypytuj ciągle dziecka, żeby zaraz po przyjściu do domu by opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, takie postępowanie wywołuje u „maluszka” negatywne emocje zwłaszcza gdy ciężko przebiega jego proces adaptacyjny do warunków przedszkola.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Nie przekupuj malucha mówiąc: "jeśli, pójdziesz do przedszkola, to coś ci kupię". Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu drobną niespodziankę, ale nie może to być stała forma nagrody dla dziecka.
  • Właściwie używaj zwrotów - zamiast: „już możemy wracać do domu", powiedz: "teraz możemy iść do domu". Daje się zauważyć, że takie sformułowanie może negatywny nastrajać dziecko do przedszkola
  • Jeżeli dziecko źle znosi rozstanie z mamą np. histerycznie płacze, spróbuj, żeby przez następne dni odprowadzał je drugi rodzic -tato, z którym rozstanie nie jest takie trudne
  • Zapamiętaj: pożegnanie i powitanie swojego dziecka zawsze powinno przebiegać w miłej i ciepłej atmosferze, bez pośpiechu i nerwowości - dziecko doskonale wyczuwa emocje swoich rodziców!

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W PRZEDSZKOLU I W OGRODZIE.

Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach i zabawach organizowanych poza nią.
Mając na uwadze zapewnienie przez nasze przedszkole właściwych warunków w zakresie zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa dzieci uczęszczających do placówki dbamy w szczególności o:

  • prawidłowe żywienie,
  • czystość i higienę osobistą,
  • promocję zdrowego trybu życia,
  • podejmowanie akcji prozdrowotnych.

W związku z tym prosimy o stosowanie się do następujących zasad:

  1. Dziecko może być odebrane z przedszkola przez Rodziców lub na pisemnie upoważnione przez nich osoby dorosłe. Odbiór dziecka należy zawsze zgłaszać nauczycielowi.
  2. Rodzice, którzy przebywają na terenie przedszkola podczas zabaw i zajęć dziecka, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za dziecko.
  3. Kiedy rodzic załatwia sprawy w przedszkolu i nie może zająć się dzieckiem musi zgłosić ten fakt nauczycielowi, wtedy odpowiedzialność przejmuje nauczyciel.
  4. Podczas wycieczek dzieci zawsze są pod opieką nauczyciela i pracowników przedszkola.
  5. W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów medycznych z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (przewlekła choroba poświadczona przez lekarza wymagająca regularnego przyjmowania leku) wspólnie ustalamy zasady podawania leku.
  6. Rodzice zawiadamiają o wszelkich chorobach dziecka. W czasie choroby dziecko przebywa w domu.
  7. Dzieci powinny być przyprowadzane do godziny 8:30. O późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola należy powiadomić nauczycielkę danej grupy.
  8. W naszym przedszkolu przyzwyczajamy dzieci do regularnego spożywania urozmaiconych posiłków.
  9. Po odebraniu przez Rodziców dzieci mogą przyjść do ogródka przedszkolnego tylko pod opieką osób dorosłych.
  10. Na zebrania zapraszamy Rodziców bez dzieci.

Uzasadnienie powyższych zasad:

  • Ważne jest dla nas, aby dziecko bezpiecznie wróciło do domu.
  • Chcemy, żeby dziecko jednoznacznie wiedziało pod czyją jest opieką.
  • Bardzo zależy nam na zdrowiu Państwa dzieci, ale nie mamy wiedzy medycznej i boimy się popełnić pomyłkę. Zaświadczenie od lekarza jest dla nas pomocne.
  • Bierzemy pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych nam dzieci.
  • Chcemy, żeby dzieci nie były głodne i otrzymały posiłek zaspokajający ich potrzeby. Bardzo ważne jest dla nas, aby dzieci potrafiły przełamać własne uprzedzenia do niektórych potraw.
  • Chcemy, aby Państwa dzieci miały możliwość uczestniczenia w pełnej ofercie przedszkola i nie były narażone na stres związany z późniejszym zgłoszeniem się na zajęcia.
  • Naszym zadaniem jest dbać o zdrowie wszystkich dzieci i zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się chorób w przedszkolu.
  • Podczas zebrań dzieci się nudzą, źle się czują, a poza tym przeszkadzają Rodzicom i Nauczycielom skupić się na temacie oraz szczerze porozmawiać.

Kluczem do wiedzy i sprawności
umysłu dziecka jest czytanie

"Naród, który mało czyta, mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych" - jak ostrzega Jim Trelease, amerykański propagator czytania dzieciom. - "Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji".

Zapamiętajmy:

  • Codzienne głośne czytanie dziecku warto zacząć jak najwcześniej i nie zarzucać go nawet gdy dziecko samo już dobrze czyta.
  • Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zagrożeniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.
  • Książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, ale i dla psychiki.
  • Czytaj dziecku codziennie głośno przez 20 minut.
  • Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!

Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości

  • Świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji, rozwój wiedzy i zmiany na rynku pracy następują coraz szybciej. Ludzie, którzy nie czytają, nie nadążą za tymi zmianami i zostaną zepchnięci na margines współczesnego życia. To samo dotyczy społeczeństw.
  • Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej. Badania naukowe wykazują szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci. Telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi, wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc. Aby dziecko nauczyło się w mądry i umiarkowany sposób korzystać z telewizji, musi już w najmłodszym wieku otrzymać alternatywę w postaci innej, atrakcyjnej formy spędzania czasu - czytania.

Zalety głośnego czytania:

  • Buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,
  • Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa,
  • Niezwykle stymuluje rozwój mózgu,
  • Przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo,
  • Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie,
  • Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu
  • Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię,
  • Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię,
  • Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne,
  • Buduje samouznanie - dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne,
  • Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i pisaniu,
  • Chroni przed uzależnieniem od telewizji i absorbowaniem z niej antywartości,
  • Uczy nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,
  • Kształtuje nawyk czytania na całe życie,
  • Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka

DYREKTOR I RADA PEDAGOGICZNA
PRZEDSZKOLA NR 5

(C) 1976 - 2024 Przedszkole nr 5 w Tarnobrzegu | realizacja medox.pl | projekt graficzny grafium.com.pl

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.